A 25-a SESIUNE ORDINARĂ A ADUNĂRII GENERALE A ASOCIAȚIEI COMUNELOR DIN ROMÂNIA

În perioada, 20-23 martie 2022, în cadrul Hotelului Radisson Blu, București, are loc cea de-a 25-a Sesiune Ordinară a Adunării Generale a Asociației Comunelor Din România.

     Prima zi a fost dedicată problemelor interne ale Asociației, având loc și Ședința ordinară a Consiliului Director pe semestrul I/2022. 

     În cea de-a doua zi a avut loc Sesiunea oficială a celei de-a 25-a sesiuni ordinare a Adunării generale a ACoR – „ACoR – 25 de ani, 1997 – 2022”, în cadrul evenimentului fiind reprezentate peste 170 de comune ale României. În cadrul acestei sesiuni au fost analizate problemelor cu care se confruntă comunele din România și, implicit, autoritățile administrației publice locale ale acestora, ca urmare a unor sincope în procesul de descentralizare, precum și a unei accentuate diminuări a capacității administrative a autorităților administrației publice locale. 

     Au răspuns prezent invitației un număr impresionant de reprezentanți de la nivel central, printre aceștia numărându-se:

  • Domnul Attila-Zoltán CSEKE, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;
  • Domnul Marius-Constantin BUDĂI, Ministrul Muncii și Solidarității Sociale;
  • Domnul Sorin ION, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Educației;
  • Domnul Sorin MOISE, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
  • Doamna Daniela PESCARU, Secretar de Stat în cadrul Ministerului de Finanțe;
  • Domnul Alexandru RAFILA, Ministrul Sănătății;
  • Doamna Simona BUCURAOPRESCU, Președintele Comisiei pentru Administrație Publică și Amenajarea Teritoriului din cadrul Camerei Deputaților;
  • Domnul Ștefan ILIE, primarul municipiului Tulcea, județul Tulcea, Consilier Onorific al președintelui ACoR pentru relația cu Asociația Municipiilor din România.

    

     Doamna Mariana Gâju, în calitate de prim-vicepreședinte ACoR și președinte al filialei județene Constanța a ACoR, în cuvântul său a adresat reprezentanților guvernului rezolvarea a patru mari probleme actuale, de maximă importanță. 

     Aceasta a cerut rezolvarea problemei creșterii exagerate a prețului la energie și gaze pe întreg teritoriul țării. „Prețul facturilor a explodat. Avem școli, grădinițe, creșe, săli de sport, centre de permanență medicală, servicii de salubrizare proprii a căror cheltuieli revin în grija primăriei. Ce ne facem? Cerem în regim de urgență subvenția pentru gigacalorie pentru toate instituțiile care aparțin de Administrația Publică Locală!”

     Acesta a abordat și subiectul educației cerând completarea art. 104, alin. 2 din Legea Educației Naționale 1/2011, în sensul cuprinderii în finanțarea de bază a tuturor cheltuielilor privind întreținerea și combustibilul microbuzelor școlare și a salariilor șoferilor acestora, dar și a cheltuielilor legate de personalul tehnic.

     De asemenea se cere preluarea de către Ministerul Educației a cheltuielilor rezultate din organizarea evaluărilor naționale și a concursurilor școlare. „Dați-ne sarcini, dar dați-ne și finanțare! De muncă nu fugim!”

     Referitor la naveta cadrelor didactice, a fost solicitată o modificarea a bugetului de stat încă din 2017, astfel, se revine cu rugămintea unei modificări prin care plata navetei cadrelor didactice să fie votată la semestru sau anual în ședințele de consiliu local, dorindu-se de asemenea găsirea unei soluții pentru decontarea transportului și a funcționarilor publici din Administrația Publică Locală. 

     Privind liniștea și siguranța cetățeanului, doamna Mariana Gâju a cerut analizarea legii 2018/2002 privind Organizarea și funcționarea Poliției Române, evidențiind faptul că la nivelul României nu sunt posturi de Poliție Națională suficiente, existând cazuri în țară în care un post de poliție deservește chiar și 10 comune. „Măriți numărul de lucrători din posturile de Poliție Națională și înființați posturi noi acolo unde nu există. În comuna Cumpăna, comună cu aproape 20 000 de locuitori, nu avem decât 4 lucrători la postul de Poliție Națională, noroc cu cei 11 lucrători de la Poliția Locală că putem asigura paza și siguranța cetățenilor. Solicităm în regim de urgență această modificare legislativă!”

     În final aceasta a cerut din nou grăbirea rezolvării problemei turbinelor eoliene, problemă ce afectează peste 200 de localități ale țării. Acestea sunt obligate să restituie milioane de euro, ce reprezintă impozitul pe clădiri încasat de la societățile care dețin turbine pe teritoriile localităților. „O comună care nu are posibilitate financiară nici măcar pentru a funcționa, cum poate să reziste? În caz contrar este executată silit! Am adus la cunoștință încă de la sfârșitul anului 2020 această problemă, dar fără răspuns. Împreună cu ACoR am revenit, iar în data de 17 decembrie 2021 am înaintat adrese în acest sens către domnul prim-ministru, către Ministerul de Finanțe și Ministerul Dezvoltării. Răspuns s-a primit abia în data de 16 martie 2022 de la Ministerul de Finanțe – Direcția Generală de Legislație Fiscală și Reglementări Vamale și Contabile, care spune că: “Nu se pot aloca sume din fondul de rezervă al statului fără modificare legislativă.” Nu putem pune lacătul pe 200 de primării ale țării. Vom veni și cu propunere de modificare legislativă!”

     Tot în această zi, a avut loc secțiunea dedicată evidențierii filialelor județene ale ACoR care au avut cele mai bune rezultate în ceea ce privește plata cotizației raportată la numărul membrilor, în anul 2021. Astfel, Colanul de aur al ACoR a fost acordat președintelui Filialei Județene Vrancea a ACoR și primarul comunei Bolotești, dl Fănică POPA; Colanul de argint al ACoR a fost acordat președintelui Filialei Județene Neamț a ACoR și primarul comunei Bârgăuani, dl Petrică ȘCHIOPU; iar Colanul de bronz al ACoR a revenit președintelui Filialei Județene Călărași a ACoR, dl Nicolae PANDEA, primarul comunei Ștefan cel Mare.

     Evenimentul va continua pentru încă două zile, timp în care primarii comunelor vor putea aduce în fața reprezentanților de la nivel central problemele cu care se confruntă administrația publică locală, alături de ACoR lucrând pentru rezolvarea acestora.

trimite:

Alte informații

ACoR - filiala Constanța

ACoR filiala Constanta Ⓒ 2021 - Toate drepturile rezervate